De eerste indruk is gigantisch belangrijk, of niet soms? Er zijn verschillende internationale onderzoeken die aangeven dat de oordelen van een eerste indruk in slechts enkele seconden gevormd worden. 

Of het hier nu om een nieuwe klant gaat die voor het eerst jouw kantoor bezoekt of iemand die voor een sollicitatiegesprek bij jou langs komt, je wilt er altijd zeker van zijn dat ze het beste zien dat jouw bedrijf te bieden heeft.

Als jij jouw bedrijf echt wilt laten groeien, dan moet je zeker wat tijd en energie investeren om deze details goed voor elkaar te krijgen. Want als jij niet om deze eerste indrukken geeft, dan zullen jouw bezoekers denken dat jij ook nergens anders om geeft.

Investeer in jouw receptieruimte

Dit klinkt wellicht vanzelfsprekend, maar jouw ontvangstruimte is waar de eerste indrukken worden gevormd. Jouw receptie moet hierbij een afspiegeling van jouw bedrijf zijn. Het biedt een gouden kans om indruk te maken en je kunt er zoveel positieve gevoelens mee overbrengen.

Klanten merken vervelende geurtjes op

Vervelende geurtjes binnen een bedrijf is niet hoe jij herinnerd wilt worden. Talloze onderzoeken hebben aangetoond dat geuren een krachtig effect op onze emoties en gemoedstoestand kunnen hebben. Als we iets onfris ruiken, dan is het ons instinct om er weer snel weg te komen. Goede, frisse, schone geuren stellen mensen daarentegen op hun gemak en moedigen aan om nog wat langer te blijven.

Houd je bedrijf dus vrij van vieze luchtjes

Je wilt uiteraard niet dat jouw klanten met een vervelende geur geconfronteerd worden, maar dat zij zich zonder afleiding op jouw fijne klantenservice en prachtige bedrijfslocatie kunnen concentreren.

En dit alles begint al bij de voordeur, alwaar een standaard deurmat al snel een muffe geur af kan geven. Gebruik hier liever een schoonloopmat op maat, want deze ontvangen veelal een speciale behandeling om de structuur ervan open te houden om zo dus meer vuil op te kunnen nemen.

Zet daarnaast regelmatig de vuilnis buiten, want vuilnisbakken kunnen in de loop van de dag een kamer behoorlijk laten stinken. Houd de toiletten daarnaast brandschoon. Een schone en goed onderhouden toiletruimte zendt immers een geweldige boodschap uit. Het helpt ook mee om jouw bedrijfsruimte heerlijk fris te laten ruiken.

Ruim je kantoor- en showroomruimtes op

Kijk eens goed om je heen. Zijn al jouw bedrijfsruimtes wel schoon en netjes? Klanten merken direct een netheid binnen een bedrijf op.

Het interessante van netheid is dat alle mogelijke ruimtes na verloop van tijd vaak langzaamaan vuil worden. Jij en jouw medewerkers zullen dit dan misschien niet zo direct opmerken, maar jouw klanten, die het voor het eerst zien, zullen dat wel doen.

Check daarom ook goed jouw bedrijfsvloeren. Tapijten kunnen bijzonder vuil worden, maar houten vloeren moeten ook regelmatig worden schoongemaakt. Houd jouw ramen daarnaast ook kraakhelder. Schone ramen zijn een must, vooral omdat veel zakelijke klanten deze al zien voordat ze zelfs maar door de voordeur komen!

Alle kleine dingen tellen bij elkaar op en tezamen maken ze een enorm verschil in hoe jouw klanten zich zouden kunnen voelen. Al met al is één ding zeker: een schoon bedrijf staat synoniem aan een professioneel bedrijf.

Categorieën: Tips

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *